Kvalitet i socialt arbete

Vejbyhem VoB bedriver ett kvalitetsarbete som sker i en ständigt pågående process.

Vejbyhem VoB arbetar kontinuerligt med att utveckla kvaliteten i vår verksamhet. Vi strävar alltid efter att förbättra våra insatser – och det är de personer vi möter som visar oss vad som behöver utvecklas. För att kunna erbjuda ett stöd som verkligen gör skillnad behöver vi lyssna, förstå och samarbeta nära med våra klienter.

Kvalitetsarbetet sker både genom intern och extern utvärdering, där vi samlar in synpunkter från klienter, personal, uppdragsgivare, anhöriga och andra samarbetspartners. Vi granskar också vår egen verksamhet med ett kritiskt öga och är öppna med vad vi vill förbättra – för att ständigt bli bättre på det vi gör.

Verksamhetens starka sidor är att de är lätt att kommunicera med, de gör konkreta återkopplingar och ger snabb information om något händer. De arbetar nära de placerade och arbetar med helheten, även det friska. De skräddarsyr vårdplanen efter den placerade personens- och socialtjänsten behov, samt önskemål.

Båstad Kommun

Handläggare

Arbetet kring planen fungerar utmärkt, de har kommit väldigt långt med personen under denna tid.

Ulricehamns kommun

Socialsekreterare

Uppföljning och rapportering fungerar bra. Vi har uppföljningsmöten och jag får månadsrapporter

Ängelholms kommun

Socialhandläggare

Hur visar vi då att vår verksamhet och våra insatser håller god kvalitet?

För att svara på den frågan behöver vi dela upp kvalitetsarbetet i olika områden. Kvalitetssäkring avseende insatser, den egna verksamheten samt genom omvärldsbevakning.

1. Kvalitetssäkring avseende insatser för vårdtagarna

Genom att tala med såväl vårdtagare som uppdragsgivare kan vi få en relativt bra bild över hur de uppfattar att vi utför vårt arbete. För insamlande av information har vi möjlighet att använda oss av exempelvis enkäter, undersökningar, uppföljningssamtal och slutsamtal för att få mer strukturerade svar kring vårt arbete med våra vårdtagare. När vi har fått in synpunkter eller kritik sker arbetet med att se över förbättringsområden samt hitta strategier att skapa bättre kvalitet i våra insatser. Vårt mål är att så långt det är möjligt låta våra vårdtagare ha inflytande och komma med förslag på förbättringsområden.

2. Kvalitetssäkring av den egna verksamheten

Vejbyhem VoB är noga med att upprätta och utveckla väl fungerande rutiner och rutinbeskrivningar i den egna verksamheten. Genom att följa riktlinjer och policys kan verksamheten arbeta enhetligt mot verksamhetens vision och vi kan på ett bättre sätt förstå varandra i det gemensamma arbetet. Riskbedömningar, konsekvensanalyser och dokumentation är andra viktiga åtgärder i kvalitetsarbetet. Vejbyhem VoB strävar efter att upprätta kvalitetssystem som beskriver organisationsstrukturen, ansvarsområden, uppdrag, processer, resurser och operativa metoder. Verksamheten strävar samtidigt efter att uppfylla rekommendationer och/eller krav från Socialstyrelsen och Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Vidare består det interna kvalitetsarbetet i att utvärdera, och om möjligt utveckla, våra egna metoder och arbetssätt, i syfte att bli ännu bättre på det vi gör. Vi satsar också på kompetensförsörjning och personalvård för våra anställda. Målet med personalsatsningen är att våra medarbetare ska känna arbetsglädje och engagemang, varje dag.

3. Kvalitetssäkring genom omvärldsbevakning

Sociala problem och socialt arbete förändras över tid. I takt med att samhället förändras uppstår nya behov för socialt utsatta människor. Det är därför viktigt att följa samhällsutvecklingen inom det sociala området för att hålla sig uppdaterad kring lagändringar, politiska direktiv, forskning etc. Vejbyhem VoB ser omvärldsbevakning som ett sätt att ständigt se över vår vision och vår värdegrund så att den är förenlig med god vård och ett gott stöd.